De nieuwe zoekmachine Google for Jobs is in september officieel in Nederland gelanceerd. Deze nieuwe manier van zoeken, zorgt ervoor dat werkzoekenden eenvoudiger passende vacatures kunnen vinden via Google. Het zoekplatform werkt op dezelfde manier als Google Shopping. Wanneer iemand een vacature zoekt via de zoekmachine met een specifieke functienaam, verschijnen de relevante vacatures in een duidelijk overzicht. Wanneer een organisatie op zoek is naar nieuwe medewerkers, dan is het dus van groot belang dat hun vacatures goed vindbaar zijn via dit zoekplatform! In dit artikel leggen we uit hoe de vacatures op de werken-bij website van een organisatie automatisch opgenomen worden in Google for Jobs.

Vacature overzicht

Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe baan, dan is de kans groot dat de zoektocht begint via Google. Google for Jobs toont een overzicht waarin beschikbare vacatures gesorteerd zijn die op dit moment openstaan bij organisaties. Dit handige overzicht zorgt ervoor dat werkzoekenden verschillende vacatures kunnen vergelijken, zonder direct naar de desbetreffende website van een organisatie te gaan. In het overzicht zijn direct een aantal details te zien, zoals de werklocatie en wanneer de vacature gepubliceerd is.

Door te klikken op de vacature die de werkzoekende aanspreekt, verschijnt er een samenvatting van de vacature tekst. Valt de vacature in de smaak? Dan klikt de werkzoekende door en zal deze terechtkomen op de website van de organisatie. Het overzicht heeft als voordeel dat er meer relevante werkzoekende terecht komen op de vacaturepagina van organisaties. Wanneer de vacature tekst niet ‘triggert’ om door te klikken, dan is de kans echter groot dat een potentiële sollicitant niet doorklikt op de vacature. Voor organisaties is het dus een uitdaging om nóg meer aandacht te besteden aan vacatureteksten die de doelgroep aanspreekt.

Google for Jobs activeren via de werken-bij website

Organisaties die een werken-bij website hebben via AFAS OutSite kunnen de vacatures eenvoudig gereed maken voor Google for Jobs. Het is hierbij belangrijk dat de werken-bij website openbaar is en dus niet wordt afgeschermd met een inlog-beveiliging. Verder is het belangrijk om te controleren dat de werken-bij website niet als testsite staat aangevinkt in AFAS Profit. Ook wordt er aangeraden om de website aan te melden bij de Google Search Console.

Is de werken-bij pagina openbaar, staat deze niet aangevinkt als testsite in Profit én is de website aangemeld bij de Google Search Console? Dan is het slechts nog een kwestie van het activeren van de Google for Jobs integratie, door het vakje ‘Google for Jobs’ integratie aan te vinken. Op deze manier maakt AFAS Profit automatisch de metadefinities aan bij de vacatures.

Om de vacature op de juiste manier te tonen in Google for Jobs, haalt het platform verschillende gegevens op uit Profit. De vacatures worden gerangschikt op relevantie; hoe beter de vacature dus aansluit op datgene wat potentiële sollicitanten zoeken des te hoger de vacature verschijnt. Hiervoor is het van belang dat de titel, begin- en einddatum, omschrijving en locatie op de juiste manier zijn ingevuld. Zorg voor een pakkende tekst bij de Google for Jobs omschrijving, zodat werkzoekenden sneller zullen doorklikken op de vacature en terecht komen op de werken-bij pagina.

AFAS heeft bekend gemaakt dat velden zoals salaris nog niet worden ondersteunt in de integratie voor Google for Jobs. Wanneer er geen salaris is opgegeven, geeft Google vaak een indicatie van het salaris welke gebaseerd is op vergelijkbare vacatures.